Pomoc psychologa w pracy

Pomoc psychologiczna w pracy – po co?

To, co jest już powszechne od wielu lat w krajach zachodnich, dociera również do naszego kraju. Pomoc psychologiczna dla pracowników, czyli największego potencjału firmy, to podstawa wpisana w zasady odpowiedzialnego zarządzania firmą.

Pomoc psychologiczna – dlaczego jest taka istotna?

Stres, wypalenie zawodowe, depresja, brak satysfakcji z wykonywanej pracy, rotacja czy tzw. nieefektywna obecność w pracy (ang. presenteeizm) to jedne z wielu problemów obserwowanych od wielu lat w organizacjach, obecnie zwielokrotnione w skutek pandemii. Pracownik jest odpowiedzialny za cele, organizację, a każde problemy natury psychicznej osłabiają jego efektywność i szeroko rozumiany ‘performance’. Z tego właśnie powodu wielu pracodawców decyduje się na wsparcie profesjonalistów, aby w pełni wesprzeć kadrę.

Psychologia w organizacji ma zastosowanie na wielu płaszczyznach. Na przykład w rekrutacji, ocenie pracowników, rozwoju kompetencji, motywowaniu, komunikacji, przywództwie. Obecnie rola psychologii wydaje się być coraz większa i szersza. Wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne może obejmować wszystkich pracowników w organizacji, jak i pojedyncze osoby. Szczególnie dotyczy to tych sytuacji, gdzie pracownik doświadczył silnego kryzysu, stresu lub takich trudności, które ciężko pokonać w pojedynkę. Czasami psycholog jest niezbędny, aby pracownik był w stanie kontynuować swoje obowiązki w równie efektywny sposób, co wcześniej.

Psycholog – jak może pomóc?

Bezpośrednia rozmowa z psychologiem, pozwala przyjrzeć się sytuacji i własnym reakcjom z innej perspektywy. W bezpiecznych warunkach, przy życzliwym zrozumieniu i wsparciu, mamy szansę na znalezienie możliwości poradzenia sobie z trudnościami i ustalenie planu działania. Rozmowy są anonimowe, psycholog jest zobowiązany do zachowania tajemnicy zawodowej (KodeksieEtykiZawodowejPsychologaorazwUstawiezdnia8czerwca2001rokuozawodziepsychologaisamorządziezawodowympsychologów). W rozmowach często poruszane są kwestie związane ze środowiskiem pracy. Tym samym psycholog może zaobserwować pewne schematy, które negatywnie działają na efektywność i samopoczucie zespołu, a są niezauważalne przez osoby będące częścią organizacji.

Jako pracodawcy, dzięki pomocy psychologa, możemy wspierać pracowników w trudnych dla nich sytuacjach, zapobiegać konsekwencjom kryzysu i kolejnym, podobnym trudnościom w przyszłości. Wyszkoleni pracownicy, którzy potrafią radzić sobie z obciążeniem codziennymi obowiązkami i własnymi emocjami mniej chętnie rozglądają się za nowym miejscem pracy. Rozwój i dobra atmosfera w pracy idą ze sobą w parze, potencjał pracowników nie jest ograniczany przez przytłaczający stres, problemy ze snem i codzienne problemy.

Jesteśmy przekonani, że życzyłbyś sobie, by Twoja firma potrafiła odnaleźć się w każdej, trudnej sytuacji. Pamiętaj, wspierając jedną osobę w kryzysie, pomagasz całemu zespołowi w pracy. Tym samym, krok po kroku zbudujesz swój wizerunek oparty o dobrostan ludzi – przykujesz uwagę ambitnych kandydatów oraz zwiększysz atrakcyjność firmy na rynku pracy. Wybierając profesjonalne wsparcie psychologa, podnosisz samoświadomość osób na temat własnego stanu psychicznego i oddajesz im w ręce narzędzie, jak o niego prawidłowo dbać.

Psycholog w pracy – statystyki

Według badania kampanii ‘Zrozum. Poczuj. Działaj’ (2020) ‘90% osób uważa, że firma powinna pomagać Pracownikom z zaburzeniami psychicznymi i Pracodawca powinien wprowadzić program dbający o zdrowie psychiczne zespołu. Dlaczego? Oto wyniki przeprowadzonej ankiety mówiącej o trudnościach, na jaką natknęli się respondenci:

  • 51,75% zgłaszało brak energii do działania
  • 50,31% odczuwało spadek nastroju
  • 48,77% zauważyło mniejszą motywację
  • 44,03% miało problemy z koncentracją
  • 27,16% izolowało się od zespołu
  • 11,42% miało trudność z dokonaniem decyzji

Jedynie 16,5% badanych nie sygnalizowało żadnych problemów. Trudności są na każdym kroku, a pomocy brakuje. Zdrowie psychiczne jest tematem tabu (63%badanych), a 77% odczuwa strach przed mówieniem o nim w pracy. Według aż 96% respondentów pracodawca powinien interesować się dobrostanem pracowników.

Czy choć raz słyszeliście, aby ktoś odczuwał duży stres spowodowany obowiązkami zawodowymi? Zauważyliście pewne zmiany samopoczucia u swoich pracowników? Wiecie, jak zachować się w momencie, gdy depresja, wypalenie zawodowe powoli zacznie pukać do Waszych firmowych drzwi z powodu nierozwiązanych konfliktów, nieporozumień i niebotycznej ilości pracy?

Jeżeli macie wątpliwości, to nie wahajcie się sięgnąć po pomoc! Po to tu jesteśmy 🙂

Zadzwońcie, doradzimy i wesprzemy: 602 103 370, 781 848 444

Magdalena Antoniak dla Mental Health at Work